I går og i dag har der igen været leverancer til KUA tidligt om morgenen. Derfor har jeg nu skrevet til driftschefen – og som sidst med kopi til både rektor og universitetsdirektøren, for det viste sig jo, at det hjalp!

  

Til (driftschefen). 

Siden jeg skrev til dig den 13. februar, har vi været forskånet for støj tidligt om morgenen fra jeres leverandører til kantinerne samt tømning af skraldecontainere. 

Det har vi været meget tilfredse med. 

Men nu er der – desværre – atter ved at være problemer. I går morges kom jeres frugtleverandør lidt over kl. 5. Og på ca. samme tidspunkt i dag (kl. 05.10) kom både frugtleverandøren og Hørkram og leverede varer. 

Det støjer altså en del, så det er vi IKKE tilfredse med! 

Jeg skal derfor kraftigt opfordre dig til at indskærpe over for disse leverandører, at de ikke må komme så tidligt. Det er meget generende for mange beboere her på Tom Kristensens Vej, at de kommer så tidligt – og nu bliver det vel snart så varmt i vejret, at mange har åbne vinduer om natten, og så bliver problemet endnu større. 

Så giv de leverandører en opsang, tak. 

 

Hilsen

Jørgen Ørbech

 

Som bekendt har vi visse problemer med vores altanglas – nogle af dem delaminerer og får grimme, hvide pletter.

Foreningen har stadig penge til at skifte glas ud, men der skal være et vist antal, før vi gør det. Blandt andet fordi det er ret dyrt at leje lift til at få arbejdet udført.

For at bestyrelsen kan få overblik over situationen, beder vi jer fortælle os, hvis I har disse problemer. Hvis der på jeres altanglas er hvide pletter, som strækker sig mere end en 1 cm fra kanten, så meddel det venligst på mail til Steen Pilemand på Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

 

 

Som I nok husker, så fik vi i december malet i alle tre opgange. Det kostede næsten 130.000 kr. – men så blev det også rigtig pænt.

Og pænt skal det gerne blive med at være i adskillige år. Det bliver alt for dyrt, hvis vi skal have malet for tit.

Derfor bør vi alle passe på væggene – og i det det hele taget på alt i vores ejendom, for det er jo vores værdier. Og når/hvis der skal repareres, renoveres og på anden måde vedligeholdes, så er der altså kun os selv til at betale for det.

Derfor var det også rigtig ærgerligt, at der var nogen, som for 2-3 uger siden havde griset på de nymalede vægge i nr. 42 uden at gøre noget for at få det fjernet. Se vedhæftede foto (som tidligere har været vist på vores Facebook-side).

Og i nr. 44 var nogen så uheldige, at deres affaldspose gik itu, da den skulle i affaldsskakten. I hvert fald havde noget af indholdet (det flydende!) løbet flere etager ned ad væggen. – Vores rengøring klarede det, men dels sidder det mere fast, jo længere det sidder. Og dels er det faktisk på kanten af den kontrakt, vi har med vores rengøringsfirma: Det indgår ikke i kontrakten, at de skal vaske væggen over flere etager, når nogen har haft et uheld.

Men uheld sker selvfølgelig, både for børn og voksne. F.eks. havde ”nogen” for nogle uger siden spildt kakao (tror jeg nok) på gulvet i elevatoren i nr. 40. Desværre uden at tørre op, hvad man altså meget gerne må.

Så derfor denne opfordring til alle: Hvis du har et uheld – stort eller lille – så gør meget gerne noget for at rette op på sagen. Tør griseriet af væggen med en fugtig klud, tør den spildte kakao op med lidt køkkenrulle osv.

Til gavn og glæde for os alle!

På forhånd tak.

 

Venlig hilsen

Bestyrelsen

 

 

Til generalforsamlingen den 12. marts har nogle beboere anmeldt emner, som de gerne vil drøfte under ”Eventuelt”. 

 

Det drejer sig om følgende emner:

 

  1. ·       At interesserede går sammen om i fællesskab at hyre et vinduespudserfirma
  2. ·        At undersøge mulighederne (herunder økonomi) for at få installeret aggregat til at blødgøre vandhanevandet
  3. ·        At afspærre cykelparkeringsområderne for at mindske cykeltyverier

 

Jeg skal i den forbindelse gøre opmærksom på, at der under punktet ”Eventuelt” ikke kan træffes beslutninger. 

 

Desuden, at man ikke på forhånd behøver at ’anmelde’ emner til ”Eventuelt” – ordet er frit under dette punkt.

 

Sidst, jeg skrev til Universitetet om støj om morgenen, var den 6. februar.

Den 7. fik jeg dette svar fra driftslederen. Det var længere, end hans svar plejer at være – måske fordi jeg havde sendt kopi til hans chef:

 

Hej Jørgen m.fl.

Jeg er desværre ikke i besiddelse af de magtmidler som gør, at jeg kan stille den type krav du (og jeg selv) gerne ser opfyldt.

Ift. affaldstransport så er muligheden for sanktioner identificeret som et punkt som tages ind i et kommende udbud.

Ift. vores kantineleverandør, så giver jeg dig ret i at det ikke burde være et problem. Der er et møde med kantineoperatøren i uge 8 hvor dette punkt tages op igen med henblik at få underleverandører i tale.

 

/(driftschef)

 

Det var der jo ikke meget substans i. Derfor har vi i bestyrelsen besluttet, at nu informerer vi også den øverste ledelse på Universitetet. Det håber vi måske kan sætte lidt ”skub i sagerne”.

Derfor har jeg i dag sendt denne salut til driftschefen med kopi til rektor og universitetets direktør:

 

Til (driftschef).

Tak for dit svar.

Det er nu 11. eller 12. gang på trekvart år, at jeg på vegne af beboerne i 82 lejligheder skriver til dig om støj tidligt om morgenen. Og grundlæggende må jeg desværre konstatere, at der ikke er sket ret meget.

Jeg undrer mig meget over, at I ikke mener jer i stand til at stille krav til jeres leverandører. Og i den udstrækning, I (muligvis) har gjort det, så har det åbenbart ingen effekt: De gør, hvad der passer dem.

Det kan da ikke være særligt vanskeligt at sige til HCS: ”Vi vil ikke have, at I afhenter nogen former for affald i tidsrummet kl. 22.00 til 07.00. For det generer vores naboer”. HCS er vel næppe så tåbelige, at de ikke lytter til deres opdragsgiver, som de tjener penge på? De kan vel også tænke så langt, at de kan forestille sig, at manglende samarbejdsvilje i forhold til KU’s ønsker måske ikke er det bedste udgangspunkt, når kontrakten på et tidspunkt skal genforhandles? Og ellers kunne man måske fortælle dem det.

På samme måde med kantineoperatøren: Man er jo ikke en særlig dygtig virksomhed, hvis ikke man er lydhør overfor opdragsgiverens (KU’s) ønsker. Og det kan vel ikke så svært for kantineoperatøren at ”få underleverandører i tale”: Både telefon og mail virker da, så vidt jeg ved.

Jeg har på Københavns Kommunes hjemmeside undersøgt mulighederne for at klage til dem over støjen. Men man kan ikke klage til kommunen, hvis det drejer sig om ”Vareindlevering på offentlig vej”. Her rådes man til at kontakte politiet på tlf. 114. Om det i jeres tilfælde er ”Vareindlevering fra offentlig vej” kan muligvis diskuteres – men det er altså den vej, vi som støjramte naboer anbefales at gå.

Og det kan vi jo i sidste ende blive nødt til at overveje.

 

Hilsen

Jørgen Ørbech